ENTREVISTA A XAVIER CESTER, director de l’Area de Musica de l’ICEC
“Barcelona és una ciutat perfecte per acollir una trobada al voltant del jazz”
- Quina relació tens amb el jazz? És un gènere que acostumis escoltar?
El meu bagatge com a melòman està més lligat amb la música clàssica, però el jazz també ha estat present d’una manera o altra. De fet, al segle XX les connexions entre els dos gèneres són nombroses. Més enllà de conèixer els grans referents de la història del jazz, la meva experiència primer com a periodista, després com a gestor, m’ha permès tenir un contacte més proper, sense que per això em consideri un expert.
- Com veus l’estat de salut d’aquest gènere a Catalunya i a Espanya en general? Creus que en els últim anys ha guanyat adeptes?
Si parlem de salut artística, crec que és esplèndida. Al costat dels noms de referència amb una trajectòria indiscutible que, per sort, es mantenen en actiu, les noves fornades de músics evidencien que el talent hi és i que cada cop està millor format i preparat. Pel que fa al públic, la qüestió és més complexa, però si revisem les hemeroteques, veurem que a casa nostra la suposada mala salut del jazz és un tema recurrent des de fa anys. Però aquí el tenim, ben viu.
- Creus que és necessari un meeting internacional com el JAZZ I AM a la ciutat de Barcelona?
Tota oportunitat de posar en contacte professionals d’un sector és positiva, i per la seva tradició històrica, per les seves sales i festivals, per la presència de músics i escoles de gran nivell, Barcelona és una ciutat perfecta per acollir una trobada al voltant del jazz.
- Quines necessitats del sector creus que cobreix? Ocupa un buit existent?
A Catalunya ja tenim un Mercat de Música Viva de Vic que és un fòrum magnífic per al networking entre professionals. Però un sector amb necessitats específiques com el del jazz, amb una estructura industrial de menor gruix que altres gèneres, es pot beneficiar d’una trobada especialitzada com el JAZZ I AM.
- Què aporta un esdeveniment d’aquestes característiques al sector?
D’entrada, posar en comú reptes, problemàtiques i experiències sempre és positiu de cara a impulsar el progrés del sector. A més, la possibilitat d’establir un contacte directe amb professionals tant nacionals com internacionals és una oportunitat que el sector del jazz català hauria d’aprofitar.
- Creus que falten aparadors com JAZZ I AM a Catalunya i a la resta de l’Estat on mostrar les propostes nacionals i obrir-les a un mercat internacional?
A Catalunya tenim iniciatives complementàries que ajuden a donar difusió al talent local, tant a nivell nacional com internacional. JAZZ I AM se suma a un mapa on també trobem el Mercat de Música Viva de Vic i, més centrada en la World Music, la Fira Mediterrània de Manresa. I, per altra banda, de la mà de Catalan Arts –la marca d’internacionalització de l’Institut Català de les Empreses Culturals–, s’ha acompanyat el sector en mercats internacionals com el Jazzahead. Però tota iniciativa nova que ofereixi més oportunitats per als nostres músics serà benvinguda.
- Creus que el JAZZ I AM pot ser interessant per altres professionals de la música que no siguin del jazz?
Les fronteres entre els gèneres a vegades són difuses i hi ha perfils de programadors i professionals molt eclèctics. És evident, per tant, que JAZZ I AM pot ser profitós per a professionals no especialitzats en jazz.
- La música popular sovint ha estat poc recolzada a nivell institucional. Creus que encara hi ha molta feina per fer?
Hi ha molta feina per fer en molts àmbits i els recursos no sempre han estat els que ens agradaria. Però amb les eines disponibles s’ha fet un gran esforç per donar suport a tot tipus d’iniciatives, des de festivals fins a segells discogràfics, des dels mercats estratègics fins a la presència en fires internacionals, per posar només algun exemple, per tal d’atendre les necessitats del sector.
- Fa un any que estàs al capdavant de la direcció de l’Àrea de Música l’ICEC. Quina valoració en fas?
Ha estat un any molt intens, amb un diàleg permanent amb les associacions i les empreses del sector per tal de copsar més a fons els reptes que afronten. La pròrroga pressupostària ha estat una limitació important, però l’aprovació del pressupost d’enguany permetrà donar més oxigen al sector i tirar endavant nous projectes.
XAVIER CESTER,
director de l’Àrea de Música de
l’Institut d’Empreses Culturals (ICEC)