Skip to content

TAULA RODONA

DIJOUS 16

12:45 – 14:00

OCAÑA

IDIOMA: ANGLÈS

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL: OPORTUNITATS I DESAFIAMENTS EN LA COMPOSICIÓ I LA IMPROVISACIÓ DE JAZZ

En aquesta taula rodona es presentaran diferents projectes que aborden el paper de la intel·ligència artificial i les noves tecnologies en els processos de creació artístiques i en la interpretació en l’àmbit del jazz: Ex Machina i Jazz as Social Machine.

Ex Machina és el primer projecte que explora la interacció entre instrumentistes i noves tecnologies en una orquestra de jazz. La computadora es converteix en un generador d’orquestracions electròniques i un company d’improvisació, gràcies a la integració de dispositius tant en la composició com en les improvisacions dels solistes en temps real.

D’altra banda, Jazz as Social Machine és un projecte de recerca que explora el jazz com un producte social: sense interacció no hi ha jazz. La bona improvisació és el resultat d’una complexa interacció social. L’improvisador bolca en el solo el seu aprenentatge i background adquirit individualment durant el seu bagatge com a artista. És capaç un algoritme de desenvolupar aquesta tècnica tan humanament sofisticada?

PONENTS

Frédéric Maurin

FRÉDÉRIC MAURIN
[ORCHESTRE NATIONAL DE JAZZ, FRANÇA]

Després de graduar-se com a enginyer, Frédéric Maurin va engegar una carrera musical cursant estudis de jazz i composició clàssica a París. Al llarg de la seva trajectòria, ha compost i dirigit per a Ping Machine, una gran formació que compta amb nombrosos premis i cinc discos editats, i que va ser reconeguda com a referent de l’escena jazzística europea. Frédéric Maurin també és guitarrista en diversos projectes com a sideman. Durant molts anys, ha optat per implicar-se per millorar les condicions de difusió de la música: va ser president de Grands Formats, una federació de música que inclou 109 orquestres professionals i més de 1.300 músics europeus. Des del 2018, és director artístic de l’Orchestre National de Jazz de França, amb qui ha creat un projecte on s’exploren la interpretació i la invenció contemporànies i es creen programes dirigits a públic i músics joves.

Thomas Irvine

THOMAS IRVINE
[UNIVERSITY OF SOUTHAMPTON, REGNE UNIT]

Tom Irvine és professor i cap de l’Àrea de música a la Universitat de Southampton i membre de l’Alan Turing Institute, on dirigeix el projecte Jazz as Social Machine. És autor del llibre Listening to China: Sound and the Sino-Western Encounter 1770-1839 (University of Chicago Press, 2020) i coeditor, amb Neil Gregor, de Dreams of Germany: Musical Imaginaries from the Concert Hall to the Dance Floor (Berghahn, 2019).

MODERADOR

Mark_dInverno

MARK D’INVERNO
[GOLDSMITHS – UNIVERSITY OF LONDON, REGNE UNIT]

Mark d’Hiverno és un pianista de jazz guardonat i aclamat per la crítica (BBC TV, BBC Ràdio, BBC Music Magazine, The Guardian, The Observer, Jazz Review) que ha realitzat gires nacionals i internacionals des de la dècada dels vuitanta. És llicenciat en Matemàtiques, Màster en Computació per la Universitat d’Oxford i doctor en Intel·ligència Artificial. També és professor titular a Goldsmiths, University of London, (que va produir creatius tan crítics i radicals com Blur, Mary Quant, Malcolm McLaren, Lucien Freud, Antony Gormley, Steve McQueen i Damien Hirst) i té més de 250 publicacions revisades per parells, moltes de les quals han explorat la relació entre la intel·ligència artificial, la creativitat i la música. Ha dirigit una varietat de projectes de recerca en l’àrea d’intel·ligència artificial i la creativitat. Anteriorment, va ser director de recerca a Goldsmiths i actualment ocupa càrrecs de recerca honoraris a l’Institut de Recerca en Intel·ligència Artificial (IIIA) de la Universitat Autònoma de Barcelona i al Politecnico di Milano, Itàlia.